Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Nieuwsforum > Satellietnieuws

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 26-10-16, 18:04
Lampje's Avatar
Lampje Lampje is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 16-12-10
Standaard

Dat kan je schandalig vinden maar is heel gebruikelijk met apps die grensoverschrijdend zijn, alle Nederlandse providers doen dat ook Netflix doet dat.

Laatst aangepast door Lampje : 26-10-16 om 18:05
Oud 26-10-16, 18:17
JohnW JohnW is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 26-03-11
Standaard

En niet alleen de Nederlandse.
Oud 26-10-16, 18:21
Penthe's Avatar
Penthe Penthe is offline
Satellietforum positivo

Datum van registratie: 28-04-11
Standaard

Van Netflix kan ik het begrijpen aangezien je per land Netflix kan nemen, dat is geen vergelijking op een persoonlijke geoblock van CanalDigitaal die notabene adverteerd om te kijken over de grens.

Dus via de schotel mag je wel over de grens kijken maar via het internet niet, dat vind ik erg krom en met mij velen die daar het zelfde over denken.
Oud 26-10-16, 18:56
The_Enforcer The_Enforcer is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 12-03-11
Standaard

Ik snap dat je CanalDigitaal hiervoor verantwoordelijk stelt, en op zich ook nog wel terecht echter denk ik (weet ik niet zeker) dat het gewoon iets wettelijks is waar ook zij zich aan moeten houden. Ook Uitzending Gemist / RTLXL / e.a. websites die series aanbieden via het internet passen geoblocking toe. Ik meen ooit iets gelezen te hebben dat het te maken heeft met auteursrechten die alleen in Nederland geldig zijn.

Wat de reden dan is waarom je in het buitenland via de satelliet wel Nederlandse TV kan kijken en via de APP van CanalDigitaal niet is mij ook niet direct duidelijk, immers zou het geoblocking principe ook effect moeten hebben op de satelliet als het inderdaad zoals ik ooit gelezen had om auteursrechtelijk beschermt materiaal zou gaan.

Dat alle Nederlandse providers dat doen lijkt me op zich ook logisch, echter is dit niet te vergelijken met een satelliet aanbieder en snap ik die reactie dus ook niet echt. Je kan immers in het buitenland geen kabel/contract van b.v. Ziggo afsluiten waardoor Ziggo dus inderdaad geoblocking toe zou kunnen passen op hun app (of al doen, maar dat weet ik niet want ik heb geen Ziggo).

Laatst aangepast door The_Enforcer : 26-10-16 om 18:57
Oud 26-10-16, 21:06
JohnW JohnW is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 26-03-11
Standaard

Om een lang verhaal kort te maken ...
Het heeft allemal inderdaad te maken met rechten. En hier gaat het inderdaad om auteursrechten. Dat is dus het geld wat aan de maker van een artistiek werk betaald moet worden voor openbaarmaking van dat werk. BUMA en STEMRA zijn de bekendste organisaties die zich hier mee bezig houden maar zeker niet de enigen.

Een televisieprogramma is zo een artistiek werk. Voor de verspreiding daarvan dient dus een vergoeding aan de maker gegeven te worden. De hoogte van die vergoeding is een kwestie van onderhandelen, hoe en hoe vaak die verspreiding plaats vindt zijn daarbij belangrijke factoren.
Je kan je voorstellen dat de vergoeding voor het draaien van een plaatje in een bar de vergoeding aanmerkelijk lager zal zijn dan het uitzenden via een radio zender.
Wanneer je dus een CD of vroeger een EPtje of LP koopt is de vergoeding voor de artiest/artisten in de verkoopprijs inbegrepen.

Even opschalen.
Voor een televisieprogramma dat in Nederland verspreidt wordt zijn de verschuldigde auteursrechten afhankelijk van de methode van verspreiding en het aantal mensen dat bereikt kan worden.
Bij verspreiding via de ether wordt uitgegaan van de landsgrenzen en het (geringe) bereik daarbuiten buiten beschouwing gelaten.
Bij verspreiding via een kabel, onafhankelijk van de gebruikte techniek, is de vergoeding afhankelijk van het aantal mensen/huishoudens dat is aangesloten op die kabel.
Nieuw (relatief nieuw) is de verspreiding via het Internet. Nu is het mogelijk bereik vele, vele, vele malen groter van bij de voorgaande methodes. En daarmee schieten de mogelijk te betalen auteursrechten omhoog. Om dit te voorkomen wordt er overeengekomen dat het bereik via het Internet via het IP address beperkt wordt tot een geografische lokatie.

Dan de satelliet. dat is technisch gezien verspreiding via de ether - zij het via een omweg. Bij satelliet is het bereik buiten de landsgrenzen te beperken veel moeilijker dan bij directe verspreiding. Om dit contractueel vast te leggen is het nodig aan te kunnen tonen dat de satelliet kijkers zich binnen een bepaald geografisch gebied bevinden. Vandaar het vereiste dat een satelliet kijker naar de Engelse Sky TV een adres heeft in het Verenigd Koninkrijk en een CanalDigitaal kijker op een Nederlands adres geregistreerd moet (moest) zijn.

Het is ook de reden dat de Britse TV toen de oude Astra satellieten op 28,2 vervangen moesten worden, bereik specificaties aan SES hebben opgelegd met als resultaat de nauwe UK beam op Astra 2E, 2F en 2G. De Britse omroepen hebben daarmee voldaan aan de eis dat het ontvangst gebied geografisch beperkt moet zijn.

Terug naar CanalDigitaal. Zij hebben een licentie (betalen auteursrechten) voor verspreiding via de satelliet èn (nu) voor verspreiding via het Internet. Maar dat laatste met de beperking dat de gebruiker zich in Nederland moet bevinden.

Dat sommige programmas wel of niet via het Internet bekeken kunnen worden hangt af van de overeenkomst met de maker. Je kunt je voorstellen dat er verschillen zijn tussen een nieuws uitzending en een live voetbal verslag.

Bent u er nog?

PS
Bij een lerp van een tekst zoals dit is er geen garantie dat typos niet voorkomen. Het zij zo.

Laatst aangepast door JohnW : 26-10-16 om 21:08
Oud 06-11-16, 04:01
Directie Directie is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 23-12-08
Standaard

Geoblocking? Niet meer van deze tijd. Lees hier: http://europa.eu/rapid/attachment/IP...LITY_FINAL.pdf

Op welke wijze geoblocking afgeschaft wordt is nog even afwachten. Men kan bijvoorbeeld straks een aanbieder gewoon verplichten zijn content aan de betalende Hollander die tijdelijk in het buitenland verblijft beschikbaar te stellen, maar men kan er ook op een andere wijze aan tegemoet komen.

Wanneer je momenteel met je mobiele telefoon/tablet en een KPN data-abonnement de grens overgaat dan blijf je op het KPN netwerk zitten (ondanks dat er soms een buitenlandse providernaam staat met daarbij een vette R (van Roaming)). Als je een IP-check doet dan zie je dat je nog steeds een Nederlands IP adres hebt, zelfs als je je in het uiterste noorden van Scandinavië bevindt. Het IP-adres is er telkens één uit een Nederlandse reeks van KPN. Op deze wijze heb je dus gewoon toegang tot de Nederlandse Netflix, Videoland, NPO, RTL XL, Kijk, NL Ziet, F1lm Go, Fox Sports Go, Ziggo Sport Go, Horizon TV en oh ja natuurlijk ook de Canal Digitaal app...

Laatst aangepast door Directie : 06-11-16 om 04:05
Oud 07-11-16, 08:45
cheapwatcher cheapwatcher is offline
Satellietforum positivo

Datum van registratie: 03-09-08
Standaard

Dat is natuurlijk leuk, maar ik denk dat men liever via wifi kijkt dan gebruik maakt van de mobiele databundel.
Oud 07-11-16, 20:16
Camillotm Camillotm is offline
Satellietforum positivo

Datum van registratie: 01-04-09
Standaard

Na in Maagdenburg gewoon een niet Nederlands ipadres als KPN abonnee . Dus weinig Netflix.

Dit is de korte versie van mijn ervaring met KPN in het buitenland. Het lange verhaal spaar ik jullie.

Laatst aangepast door Camillotm : 07-11-16 om 20:18
Oud 17-11-16, 01:10
Directie Directie is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 23-12-08
Standaard

Misschien is het dan enkel voor KPN Prepaid dat het IP adres Nederlands blijft. Of het was bij mij gewoon een fout. Dat zou kunnen want er ging nog iets anders fout: De Nederlandse onbeperkt internetbundel van 7,50 euro per maand is nu ook in het buitenland geldig. De snelheidscapture doet het in het buitenland als je wilt niet als gevolg van een foutje. Het lange verhaal zal ik jullie besparen. In het kort komt het er op neer dat je onbeperkt en zonder limieten van de volledige 3G snelheid gebruik kan maken voor 7,50 per maand.
Oud 18-12-16, 15:26
Koej's Avatar
Koej Koej is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 27-04-10
Standaard

De TV app werk niet meer na de geforceerde update v3.6 (23) van afgelopen week. Heel jammer, want het werkte eerst prima.

En dat terwijl er duidelijk staat 'verbeterde stabiliteit' ! Het tegenovergestelde dus...

'(A104) Cannot playback in current region'.

Nog iemand last van?

Bij de app in Google play store zie ik alleen maar negatieve reacties.

Koej

Sent from my SM-G800F using Tapatalk

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 04:32.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine