Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Satellietontvangers > Home theater PC (HTPC)

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 31-03-11, 12:05
Stefanovic45 Stefanovic45 is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 02-03-11
Standaard Krijg geen goed beeld...

Ik ben al enige tijd bezig met het maken van een HTPC, probleem is echter dat ik met geen mogelijkheid 100% goed beeld krijg. Het probleem is dat RTL's en Discovery Channel niet lekker lopen, ze stotteren allemaal min of meer. Ik had eerst een Technisat Skystar HD2, maar die heb ik omgeruild voor een Terratec Cinergy S7 zodat ik een hardwarematig probleem met de pc kan uitsluiten. Ik heb het inmiddels ook op verschillende computers geprobeerd met verschillende softwarepakketten. Het probleem is altijd precies hetzelfde, met welke hardware dan ook.

Voor de duidelijkheid, Nedeland 1, 2 en 3, SBS 6 en Veronica zijn te bekijken zonder problemen.

Ik gebruik de officiële CI module van Canaal Digitaal. Vanmorgen heb ik mijn laatste ingeving geprobeerd, misschien dat de schotel niet helemaal perfect stond, maar het opnieuw richten hiervan heeft niets geholpen. Maar mijn signaal is altijd wel goed geweest (96/97%).

Is iemand van jullie bekend met dit probleem? Ik zie geen uitweg meer...
Oud 31-03-11, 15:50
Stefanovic45 Stefanovic45 is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 02-03-11
Standaard

Wat me wel opvalt, is dat de streamrate anders is. Bij Nederland 1 is die 192 kbps en bij rtl 4 bijvoorbeeld 256. Dit zal wel aan de verzender liggen, maar schijnbaar is die stream dus te snel... Misschien dat je hier iets mee kan
Oud 22-07-13, 20:26
StefaanC StefaanC is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 21-07-13
Standaard

Wat de signaal winsten betreft, die de ontvanger zelf opgeven is zelden een correct resultaat.

HTPC=
Goed beeld met bvb Digital devices Cine DVB-S2
OS: good old windows XP. Zeer slecht: windows 3.x, ME, Vista
Ook goed: windows7 32 bit, meer problemen onder de 64 bit versie.
Windows 8 beter mijden. latere windows versies dan XP hebben meer toeters en bellen die niet van belang zijn voor een HTPC.
Linux gaat tegenwoordig ook goed maar vraagt veel tijd om de boel goed aan de praat te krijgen als je nog nooit met linux gewerkt hebt.
Wel de goedkoopste manier om een HTPC op te bouwen.
Mpeg4 H264 zonder problemen.

terug naar windows:
Dan een goede DVD decoder , cyberlink bvb maar vermijd de installatie van meerdere codecs , windows gebruikt wel de merrit waarde om te bepalen welke codec wat moet doen, maar dit is nutteloos overkill.
Best 1 decoder die een breed scala kan decoderen en met hardware acceleratie.

het beste HTPC programma vind ik nog altijd dvbviewer (15 euro - demo mogelijk)maar dat is een kwestie van smaak. Mediaportal en vooral windows mediacenter verwacht er problemen mee.

Voor HD: enkel vlot indien hardware acceleratie geactiveerd is, zoniet zit zelfs een moderne processor al gauw boven de 70% te zwoegen.
hardware acceleratie = CPU onder 10.

Verder qua software: Niks , geen pdf, geen internet browser (zit in de dvb applicatie tegenwoordig (HBBtv) geen office toestanden, windows wat optimaliseren, dus indexeer mechanisme uitschakelen, dat windows usb poorten kan lamleggen (stroombesparing) uitschakelen)
Indien de htpc niet met een netwerk verbonden is (dan mis je wel een paar zaken) dhcp uitschakelen etc etc.

Streamrate hangt af van de aanbieder, het enige wat de computer (en de set top box) doet is het ontvangen van de traffic stream. Zijn er onderbrekingen , dan verschijnen mpeg fouten.

Wazig beeld : uiteindelijk is het de video kaart die het beeld weergeeft.
Wat absoluut te mijden is: Door Hollywood hebben recentere windows versies geen digitale doorgang meer via de pci-express bus.
De traffic stream wordt omgezet naar een analoog signaal , passeert de pci bus en de video kaart maakt er weer een digitaal signaal van, of het signaal blijft digitaal maar wordt op de pci bus fors gestoord en door video weer ontstoord.
Enfin, trukjes om te vermijden dat digitale video digitaal kan gekopieerd worden. latere versies van windows ook DRM (digital rights managment) van toepassing.

En zoals gewoonlijk met hardware: elke component op een bord kent typische afwijkingen. en soms leid dat tot problemen.

Zo had asus eens problemen met de tijdsindeling van een pci slot waardoor kaarten slecht werken. (al een paar jaar terug)

Stotteren = hardware acceleratie niet geactiveerd.
Het stotter effect is de cpu die teveel te doen heeft en de stream niet meer kan decoderen. Vooral HD is dan een probleem.
Stream te snel? Niet mogelijk: alles rond dvb techniek moet voldoen aan een of ander RFC geval.

De zogenaamde full featured kaarten (met on board mpeg decoder) hebben het minste problemen op een HTPC, Maar de techniek staat dan vast.
komt bvb een recentere mpeg norm dan kan zo'n kaart deze niet ontcijferen.

SD: zit standaard aan 720x576 pixels.
Denk echter niet dat alle zenders dit toepassen.
Horizontaal kan de resolutie zelfs veel lager liggen maar de set top box of HTPC rekt dat smallere beeld weer uit.
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 07:15.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine